miercuri, 6 noiembrie 2013

Cei ce nu uită...


„Noi vom muri, la fel ca toţi cei ce azi luptă în munţi, moartea noastră însă va rămâne o mărturie că neamul acesta s-a opus tiraniei comuniste, că noi am iubit mai mult decât orice libertatea. Mamă ţară, iartă-ne că am cutezat să luptăm şi să murim pentru tine.” (Motto 1 - Cei ce nu uită...)


Sâmbătă, am fost la spectacolul de teatru Cei ce nu uită... Acesta a fost realizat după un scenariu de Gavriil Pinte şi a obţinut Premiul special al juriului la Festivalul de Teatru Scurt – FITO 2013 – desfăşurat la Oradea, în luna septembrie.

Spectacol de teatru nu este însă cea mai potrivită expresie pentru ceea ce am trăit, pentru că întreaga construcţie scenică este o aducere aminte a martirilor închisorilor comuniste, a suferinţelor îndurate de aceştia, o mărturie a terorii şi a atrocităţilor comise de comunişti. Este un spectacol complex, greu digerabil, în care te simţi prins atât de adânc încât trebuie să-ţi reaminteşti, să te autosugestionezi că este doar o piesă de teatru şi că tu eşti doar un simplu spectator, nu unul dintre personaje.

Procesul de implicare a publicului începe imediat ce ai intrat în clădirea teatrului. Îţi aştepţi rândul pentru a ţi se nota numele în registru, eşti fotografiat şi ţi se eliberează o cartelă de raţie. Ţi se atrage atenţia să reţii numărul care ţi-a fost atribuit, întrucât este “foarte important”. Pătrunzi apoi de-a lungul unui culoar lung, străjuit de pereţi negri şi ajungi succesiv în faţa mai multor uşi metalice închise, cu gratii la geam. Din dosul lor, câte un gardian te întreabă numele şi îţi cere cartela, îndemnându-te, în timp ce îţi rupe din cartela de raţie, să priveşti pe fereastra din dreapta sau din stânga, după caz. La ultima uşă, constaţi că ţi-ai pierdut identitatea, nu mai eşti întrebat de nume, ci de număr. Identitatea ta ca om este anulată, ai devenit doar un număr în maşinăria distructivă de personalităţi, de conştiinţe, de visuri.

Ajuns pe scenă, faţă în faţă cu nişte uşi metalice zăbrelite, eşti transpus într-o atmosferă la fel de sumbră, în care domneşte teroarea şi lipsa oricărei şanse de evadare. Te simţi captiv în închisoare, alături de ceilalţi deţinuţi în uniforme vărgate, care pornesc într-un marş al morţii. Aspectul jalnic, suferinţa şi umilinţele prizonierilor contrastează puternic cu uniformele impecabile ale gardienilor, cu aroganţa şi cruzimea lor. Ţi se prezintă mărturii ale deţinuţilor, poezii recitate de deţinuţi şi de gardieni, asişti la torturi şi la ilustrarea cumplitului proces de reeducare întreprins de gardieni. Simţurile îţi sunt ascuţite până la extrem, îţi vine să plângi, să urli de durerea nedreptăţilor, să te ridici şi să părăseşti sala. Tu ai această posibilitate, dar ei… sutele de mii de deţinuţi din închisorile comuniste, ei au fost nevoiţi să îndure atrocităţi inimaginabile timp de luni sau chiar ani, s-au zbătut în mizerie, foamete, tortură, singura alinare rămânându-le credinţa nestrămutată în Dumnezeu şi rugăciunile aprinse…

Pe neaşteptate, ţi se strigă numărul şi eşti poftit spre camionul oprit în spatele teatrului, un camion militar cu prelată, cu două rânduri de bănci de scândură, unde urci alături de câţiva deţinuţi şi gardieni. Deţinuţii sunt obligaţi să recite poezii, sunt legaţi cu lanţuri şi umiliţi în permanenţă. După un drum de câteva minute, în care simţi din plin zdruncinăturile, ajungi într-un loc străjuit de clădiri vechi şi eşti îndemnat să cobori. Este o vreme câinească, ploioasă şi rece, numai potrivită situaţiei. Observi în depărtare o scenă improvizată, unde se ţine o petrecere cu muzică şi voie bună, dată de gardieni şi asişti, perplex, la executarea prin împuşcare a 2 deţinuţi. Pe urmă, eşti poftit din nou în camion şi readus la teatru.
  
Povestea se termină simplu şi dramatic, fără actori pe scenă, fără aplauze. Aprinzi, alături de ceilalţi spectatori, câte o lumânare în memoria tuturor victimelor uitate ale comunismului şi te retragi în tăcere de-a lungul aceluiaşi coridor întunecat, pentru ca, la final, să-ţi primeşti legitimaţia de martor.

Rămâi doar tu cu gândurile tale şi cu apăsarea celor trăite timp de 2 ore, percepute însă ca interminabile. Rămâi tu, singur, în noaptea ploioasă, un martor împovărat al unei bucăţi de istorie în care ai fost transpus şi pe care nu o mai poţi uita.

Acum şi eu fac parte dintre Cei ce nu uită…


„După 50 de ani, adunarea parlamentară a Consiliului Europei nu a reuşit , în ianuarie 2006, să determine condamnarea oficială a crimelor comunismului.  În sala pe jumătate goală a Palatului Europei, nu s-a putut vota recomandarea oficială, ca ideologia care a ucis milioane de oameni şi executanţii ei să fie trimişi în instanţe, aşa cum s-a întâmplat în cazul procesului de la Nuremberg. Neavând parte de judecată, de dreptate, de morminte, martirii regimurilor comuniste nu se pot odihni decât în memoria noastră – poate singura formă de justiţie.” (Motto 2 - Cei ce nu uită...)





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu